כך תשמרו על מים נקיים בברזי המטבח שלכם

בכל מטבח יש לפחות ברז מים אחד, ואנו עושים בו שימוש תכוף ויומיומי לצרכים שונים. בין השאר, הברז בכיור המטבח מספק לנו מים לבישול, להדחת כלים מלוכלכים בכיור, לצרכי ניקיון, לשתייה וכן הלאה. לכן, חשוב לתחזק את הברז ולנקות אותו על מנת ליהנות ממים צלולים ונקיים וכדי לשמור על בריאותנו. את הברז חשוב לנקות על בסיס שבועי באמצעות מטלית לחה וחומרי ניקיון מתאימים. בנוסף, מומלץ לפרק את הסננים ואת הפילטרים השונים ולנקות אותם מלכלוכים שהצטברו, מאבנים וממשקעים אחרים.

איכות המים תלויה גם בניקיון הברזים

חשוב לדעת כי איכות המים בברזים המותקנים במטבח מושפעת למעשה מתחזוקת הברזים ומניקיונם – ברז ללא תחזוקה פוגע באיכות המים שאנו שותים. האויבים הגדולים ביותר לברז נמצאים במים עצמם: אבנית, משקעים שונים, גרגרי חול, חלודה, אבנים קטנות וכיוצא באלה. בנוסף, שימוש תכוף בברז גורם לבלאי מואץ של כל המכלולים של הברז ועם הזמן עלולים להיווצר סדקים ופגמים שונים.

ניקיון שוטף של הברז

כאמור, ברזים במטבח יש לנקות על בסיס שבועי, ואחת לכמה חודשים יש לבדוק היטב האם נוצרו סדקים בברז או אם יש לתקן אותו בגלל בלאי. מומלץ אחת לתקופה לפרק את הסננים המותקנים בראש הברז על מנת לנקות אותם היטב ממשקעים ומלכלוכים שהצטברו. ניתן לעשות זאת באמצעות שטיפה במים זורמים או באמצעות חומרי ניקיון ייעודיים, כאשר מומלץ לנקות את המשקעים בעזרת אבקת סודה וחומרים טבעיים אחרים ולא באמצעות כימיקלים.

אבנית מצטברת בדפנות החלקים של הברז ובמיוחד בברזים המותקנים במטבח, מאחר שהמנגנון שלהם פתוח כל הזמן. האבנית חוסמת את מעבר המים, גורמת למשקעים וללכלוכים אחרים להצטבר ולחסום את נתיב המים, וכאשר מעוניינים לסגור את המנגנון מגלים כי קשה לעשות זאת. אם מפעילים כוח רב לשם כך, עלולים לשבור את מכלולי הברז ויש להחליפו.

לכן, כדי לשמור על מים נקיים בברזי המטבח יש לדאוג לניקיון חיצוני ופנימי. ניקיון חיצוני של הברז מיועד בעיקר לצרכי היגיינה ואסתטיקה, אך הניקיון החשוב ביותר הוא ניקוי פנימי של הסננים כדי לשמור על איכות מים גבוהה. המים בישראל קשים ומלאים באבנית ובמשקעים אחרים שאינם בריאים לאדם, וגם אם יש בביתכם מתקן מים – אתם עדיין עושים שימוש רב במי הברז ויש לדאוג לניקיון יסודי.

יודגש כי כדי לנקות את הברז במטבח כדאי להשתמש בחומרי ניקיון טבעיים כמו חומץ, מלח לימון וכיוצא בזה, ולא באקונומיקה ובחומרי ניקיון אחרים העלולים לגרום לנזק למכלולי הברז ולפגיעה באיכות המים שאתם שותים או מבשלים עמם.