סינון בשיטת אוסמוזה הפוכה

המון מתקני טיהור מים ביתיים משתמשים כיום בשיטה של סינון בשיטת אוסמוזה הפוכה. זהו תהליך המתאר מעבר תמיסה דרך מסנן, במטרה ללכוד את המומס ולאפשר מעבר של מומס טהור אל הצד השני. בעגה המקצועית נהוג להתייחס אל השיטה הזו בתור "פעפוע הפוך". היישום מבוסס על חוקים פיזיקאליים שונים, אשר מחייבים פיזור שווה של מומסים בתוך סך המומס לאחר ערבוב שתי תמיסות שונות בריכוזן. במילים אחרות, מדובר על תהליך אפקטיבי של הנעת מומס מתמיסה בעלת ריכוז גבוה של מומסים אל עבר תמיסה בעלת ריכוז נמוך של מומסים. התהליך מתאפשר תודות לטכנולוגיה מתקדמת המשלבת בין אמצעים מיוחדים לבין הפעלת לחץ נגדי ללחץ האוסמוטי. בעוד אוסמוזה רגילה מקיימת תנועה טבעית של מומס דרך ממברנה וזאת ללא הפעלת כוח חיצוני, סינון בשיטת אוסמוזה הפוכה נעשה בשכבה בעלת עובי מיקרוסקופי בלבד של מולקולות פולימר דחוס.

 המון מתקני טיהור מים ביתיים משתמשים כיום בשיטה של סינון בשיטת אוסמוזה הפוכה. זהו תהליך המתאר מעבר תמיסה דרך מסנן, במטרה ללכוד את המומס ולאפשר מעבר של מומס טהור אל הצד השני. בעגה המקצועית נהוג להתייחס אל השיטה הזו בתור "פעפוע הפוך". היישום מבוסס על חוקים פיזיקאליים שונים, אשר מחייבים פיזור שווה של מומסים בתוך סך המומס לאחר ערבוב שתי תמיסות שונות בריכוזן.

במילים אחרות, מדובר על תהליך אפקטיבי של הנעת מומס מתמיסה בעלת ריכוז גבוה של מומסים אל עבר תמיסה בעלת ריכוז נמוך של מומסים. התהליך מתאפשר תודות לטכנולוגיה מתקדמת המשלבת בין אמצעים מיוחדים לבין הפעלת לחץ נגדי ללחץ האוסמוטי. בעוד אוסמוזה רגילה מקיימת תנועה טבעית של מומס דרך ממברנה וזאת ללא הפעלת כוח חיצוני, סינון בשיטת אוסמוזה הפוכה נעשה בשכבה בעלת עובי מיקרוסקופי בלבד של מולקולות פולימר דחוס.

האפקטיביות של השיטה עבור טיהור מים ביתי

כפי שצוין, סינון בשיטת אוסמוזה הפוכה בא לידי ביטוי עבור הסקטור הפרטי בעיקר במתקני טיהור מים. זהו שלב חיוני לצורך טיהור המים על בסיס הוראות ותקנות של משרד הבריאות, גורמים בינלאומיים ומוסדות אקולוגיים נוספים. השיטה מאפשרת צריכה של מים באופן בריא ולאורך זמן. עם זאת, היא מחייבת הקפדה על ביצוע של מספר שלבים חיוניים.

השלב הראשון של סינון בתוך מתקני טיהור מים הוא התקנה של מסנן מכאני. זהו הגורם האחראי על מניעת מעבר של חלקיקים מעל גודל מסוים. ההנחה היא שחלקיקים אלו מזיקים ופוגעים באיכות המים. בשלב השני יש למקם בתוך המתקן גם מסנן פחם פעיל: צורה של פחם המשמש לספיחת חומרים ותגובות כימיות. המסנן לוכד כלור חופשי ויעיל גם באיסוף מבוקר של תרכובות אורגניות. בשלב השלישי מותקן מסנן פחם דחוס המבצע פעולה דומה אך הפעם עם דגש על סילוק תרכובות נוספות. השלב האחרון במתקני אוסמוזה הפוכה הוא הסינון עצום באמצעות ממברנה. הממברנה חדירה למחצה ולכן מאפשרת מעבר מומס ולא מומס.

השלבים המפורטים לא תמיד מספיקים לצורך טיהור מים ברמה האופטימאלית. יש מתקנים בהם קיימים גם מסנן מכאני ומינרליזטור. בעוד מסנן מכאני מבצע פעולה בסיסית של סינון, מינרליזטור מייצג טכנולוגיה מתקדמת וחדשנית. תפקידו להחזיר למים מינרלים ספצפיים החסרים להם ולהתמקד בעיקר בסידן. בנוסף, יש מתקני טיהור עם מנורה על סגולית שבאמצעותה ניתן לטהר חיידקים. את הלחץ הראשוני יוצרים מתקני טיהור מים המבוססים על אוסמוזה הפוכה על ידי שימוש בכבידה. המשמעות היא שאין צורך במשאבת מים ולכן המחיר נמוך ביחס לאלטרנטיבות אחרות. החיסרון הוא טיהור של רבע אחוז מהמים בלבד, תוך איבוד של יתרת הנוזל.

מתי אפשר להשתמש בסינון בשיטת אוסמוזה הפוכה?

שיטת אוסמוזה הפוכה יכולה לייצר יתרונות רבים גם עבור חקלאים, מטיילים ושייטים. בתעשיית המזון היא משמשת להתפלת מים, בעיקר לאור העבודה שהיא חסכונית יותר משימוש בחום לצורך יצירת תרכיזים.

עוד ניתן למצוא את יישומי השיטה במתקני שטיפת מכוניות ואפילו בייצור מימן בקנה מידה קטן. כדאי להמשיך ולעקוב אחר יישומי השיטה היות והיא זוכה להצלחה ותמיכה של הקהילה המדעית.